Lag-VM
679
wp-singular,page-template-default,page,page-id-679,wp-theme-bridge,theme-bridge,bridge-core-3.1.8,woocommerce-no-js,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,columns-4,qode-theme-ver-30.5,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive
 

Lag-VM

Lag-VM, Supermoto des Nations

Lag-VM går av stapeln i slutet av varje säsong och samlar de bästa lagen från varje land. Lag-VM går ut på att tre förare från varje land skall prestera så bra som möjligt tillsammans och poängen från de tre finalheaten räknas ihop. De sämsta heatet får räknas bort och det land med lägst poäng vinner.

 

På lördagen så tidskvalar alla förare till varsitt kvalificeringsrace. Kvalificeringsracet  senare samma dag bestämmer placeringsordningen till de tre heaten på söndagen.  I varje finalheat på Söndagen så ställer 2 av de 3 förarna upp och utmaningen är att välja startordning i den ordningen som vi tror ger bäst utdelning totalt sett.

 

Snabbhet är viktigt men också internationell erfarenhet och stabilitet då minsta misstag på så hög nivå mot de bästa förarna snabbt straffar sig. Viktigt är också att vi är ett lag som på ett bra sätt representear Sverige då Svemo sponsrar deltagandet i denna tävling.

 

Information

2025 kommer Lag-VM att arrangeras i Tjeckien, Vvsoke Myto den 28 september. http://Calendar 2025 – Supermoto S1GP

 

Racerapport 2024

Här hittar du racerapport från årets Lag-VM: http://Racerapport Lag-VM i Supermoto, Frankrike 2024 – Svemo

 

Kvalificera sig till Lag-VM i Supermoto

För att komma med så tittar vi på olika kriterier men det är främst en kompromiss av att försöka nå ett så bra resultat som möjligt och att satsa på ungdom och tillväxt som ger resultat i framtiden.

 

Viktigt för oss är också ett bra sportsligt uppträdande och beteende på och av banan, att vara en ambassadör och ett föredöme som hjälper ungdomar/juniorer som har potential och vilja att utvecklas samt hjälper nya förare i openklassen som visar god fart och har möjlighet att klassa upp sig till elit.

 

Rent praktiskt behöver man ha:

 

2 hojar av samma märke och i bra skick (om ej hoj går sönder så får det inte sänka hela laget)

 

Möjligheten att ta sig ner i Europa med en mekaniker

 

Internationell Supermoto erfarenhet eller mycket gedigen erfarenhet från Supermoto/RR/MX/Enduro på elitnivå

 

Budgeten varierar från år till år men vi försöker få till ett elitläger eller en dedikerad Lag-VM träning samt ett så väl genomför Lag-VM som möjligt.

 

Lagkapten

Patrik Kerttu