MC & Utrustning
Skaffa rätt utrustning
När du nu har gått licenskurs, blivit medlem i en klubb och köpt licens så behöver du så klart både en hoj och skyddsutrustning.
Skyddskläder
Du behöver ha ett skinnställ, ryggskydd, stövlar crss/motardstövlar, handskar, integralhjälm och glasögon. Att använda nackskydd är än så länge inget krav i reglementet men är något vi rekommenderar alla att använda. Tänk på att alltid se till att ha bra skydd när du kör supermoto eller någon annan motorsport.
MC
I grunden är det en vanlig cross- eller endurohoj som du använder för supermoto. Vanligast är 450 cc men det går även bra med större eller mindre hoj. Tänk på att ju större hoj du har desto tyngre blir det att manövrera din hoj, särskilt på gruspartierna och på mindre gokartbanor. Du behöver inte ha en färdig och raceklar hoj för att börja träna supermoto men det finns vissa saker som du behöver fixa.
Fälg och däck
Hjulen är mindre och har bredare fälgar. I fram 16,5” eller 17” x 3,5” och i bak 17” x 5”. Däcken som används är SM däck 120/165 slicks eller regndäck. Om du vill kan du själv skära slicksen med däckskärare för att få bättre fäste på gruset. Om du kommer att börja tävla kan det vara bra att även skaffa regndäck då det rätt ofta regnar i Sverige.
Bromsar
Bromsarna uppgraderar man till 300 – 320 skiva, 4-6 kolvsok och större pump, vanligtvis 12-14 mm. Om du bygger om en gathoj så har du säkert redan bra bromsar. Väljer du att köpa nya bromsar så finns det flera märken och modeller att välja emellan t ex Brembo, Magura och Beringer.
Fjädring
Fjädringen kan behövas styvas upp men här finns det plats för både stil, tycke och smak hur fjädringen ska byggas för att passa just dina behov. Crossfjädring brukar fungera att börja med. När du kört ett tag så kan du anpassa fjädringen utifrån din körstil och vikt. Det finns flera företag dit du kan lämna in fjädringen och få den anpassad till dig.